Înainte de a începe şcoala ... Share Written By Mihaela Zaharia Tags 2009-07-24 Incepe scoala. Multe din discutiile din ultimul timp au acest subiect fiindca majoritatea prietenilor mei au copiii in clasa … intai. Mai am pana sa simt pe pielea mea emotiile de parinte in clasa I, dar nu pot sa nu ma gandesc ce as face daca as avea acum fetita in clasa I. Asa ca … - M-as intreba din timp ce fel de educatie vreau pentru copilul meu pe termen lung. Vreau sa fie olimpic la matematica sau vreau sa fie balerina? Vreau sa aiba o relatie buna si calda cu invatatoarea lui sau vreau sa invete ce inseamna autoritatea si rigoarea? Vreau sa isi dezvolte creativitatea, sa faca propriile alegeri si sa fie independent sau vreau sa stie sa asculte, sa se conformeze si sa respecte reguli clare? In functie de raspunsurile pe care le dorim amandoi parintii, cautam scoala si apoi omul –invatator care sa indeplineasca aceste valori. Asta … cam cu un an inainte. - Acasa ne-am juca din ce in ce mai des de-a invatatoarea folosind tabla pe care scriem cu creta, masuta, ghiozdan, caiete, creioane, etc. Papusile din arsenalul de jucarii ar deveni colegi de clasa iar rolurile ar fi des schimbate, fetita mea ar fi invatoare si noi (mami, tati sau fratiorul) am fi elevii … Si am inventa diverse situatii posibile: elevul intarzie dimineata, isi uita caietul acasa, ste bine lectia si ia o nota maxima in carnetul de note, etc. - Inainte de a incepe scoala mi-as lua copilul (de mana sau nu) si am vizita impreuna scoala la care urmeaza sa mearga. I-as arata unde sunt salile, cancelaria (ce e aia cancelarie?), toaletele, scarile, curtea, sala de sport. Ne-am uita la desenele de pe pereti si la ce fac copiii in pauze, ce fac invatatoarele, etc. Daca viitoarea invatatoare e de acord sau daca stim personal o alta invatatoare chiar de la o alta scoala, poate am putea asista si la o ora pentru a se familiariza cu statul in banca, privitul la tabla, catedra, etc. - In timpul vacantei poate ne-am uita peste manualele de clasa sau m-as uita eu singura (sa nu-I stric curiozitatea de a descoperi la scoala ce contin) si am inventa jocuri noi sau diverse teme de discutie pentru a fi familiar cu termenii. - Am merge la cumparaturi impreuna si ne-am distra efectiv razand si alegand ghiozdanul, penarul, caietele, creioanele, etc. - Fireste ca as merge cu ea in prima zi la scoala (de fapt am merge amandoi parintii … si as face multe poze) si chiar in zilele urmatoare. As observa-o atent la ce se uita, ce o intereseaza, ce nedumeriri apar pe chipul ei inainte de a intra in clasa si i-as raspunde tututor intrebarilor. Stiu ca atunci cand copilul incepe o perioada intr-un mediu si colectiv nou e bine sa poarte hainele familiare si nu altele noi. Poate ar purta ciorapii preferati sau pantofiorii preferati si nu neaparat cei mai noi. Si poate ar vrea sa aiba in ghiozdan un obiect de acasa care sa o faca sa se simta mai in siguranta. - Cand as lua-o de la scoala in prima zi as astepta-o cu un cadou micut, nu ca o recompensa, ci ca o amintire a acestei unice zi, avand grija totusi sa fie ceva ce ea apreciaza si ii face placere. Apoi ne-am pune pe povestit, ea despre prima ei zi de scoala, eu despre primele mele zile de scoala si poate si tati despre primele lui zi de scoala. As insist ape aspectele placute si interesante pentru ea, restul aspectelor care ma intereseaza pe mine le-as adresa direct invatatoarei. Totusi daca ceva a deranjat-o sau nu i-a placut, fireste nu ocolesc subiectul. Din contra, abordam direct situati a intreband-o cum crede ea ca ar putea rezolva situatia si hotarand impreuna cea mai buna solutie. Multi traineri si psihoterapeuti veniti din strainatate observa ca in Romania majoritatea parintilor acorda mult prea mare atentie invatarii cognitive si rezultatelor scolare ale copiilor lor si mult prea putina atentie celorlalte aspecte ale vietii: invatarea emotionala, viata sociala, jocurile impreuna cu copiii, sportul, vizitele in familie, iesirile in aer liber, etc. Aspecte care totusi contribuie mult la realizarea unor deprinderi de viata sanatoasa a copiilor nostri si care nu trebuiesc nicidecum ignorate. Asa ca in primele zile abordarea nu ar fi “ce teme ai pe maine” ci “v-ati uitat azi prin manual? si ce-ati descoperit? “, etc. - Cand ar avea de invatat as asista-o intai in a face temele singura, apoi i-as pune intrebari sau I-as arata, ghidand-o pe calea cea buna de rezolvare. Daca as avea timp sa facem temele impreuna. Daca nu, atunci as intreba-o ce a invatat interesant astazi si am descoperi impreuna mai multe detalii despre acel subiect. Bineinteles dupa ce i-as lauda abilitatea de a invata ceva nou in fiecare zi. Un mod foarte interesant de a-ti sustine copilul in placerea descoperirilor este de a-l intreba insa nu „Ce ai invatat azi interesant la scoala?” ci „Ce intrebare interesanta ai pus azi la scoala?” sau transformata pentru a continua explorarea si acasa: „Ce intrebare interesanta ai vrea sa imi pui legat de ce ai invatat azi la scoala?”. Voi ce intrebari ati vrea sa discutati cu copilul vostru dupa ce ii spuneti „Bine ai venit de la scoala”?