Ştii ce să faci cu ceea ce ştii? Despre cursul Abilităţi de gândire pentru copii

Ştii ce înseamnă "VRECIAT"? Nu înseamnă nimic. Sunt doar litere. Dar puse în altă ordine formează cuvântul "CREATIV". 
De multe ori la şcoală acumulezi doar „litere”: multe informaţii, multe cunoştinţe, le memorezi pe toate, le recunoşti, le reproduci şi iei notă mare. Ce ştii să faci cu ele, care e gradul de utilitate nu prea mai contează. La şcoală. Dar contează ulterior în viaţă. În viaţa profesională, cât şi în cea personală. Aşa cum contează şi că 12 – 18 ani eşti într-o competiţie cu toti ceilalţi colegi ai tăi pentru premii sau pentru burse, dar după ce termini şcoala eşti pus să lucrezi în echipă cu noii tăi colegi de serviciu, eventual chiar în proiecte multi-culturale. Că doar asta ai învăţat la şcoală, nu? Nu!

Aşadar, la cursul Abilităţi de gândire unde se predau Lecţiile de gândire CoRT (Cognitive Research Trust) copiii nu învaţă nici litere, nici informaţii. Învaţă efectiv să gândească. Să gândească ce să facă cu informaţiile cu care intră în contact, cum să le pună în legătură unele cu altele, cum să le folosească, cum să le trateze, cum să le abordeze. Şi atunci când vin în contact cu o informaţie nouă şi atunci când li se cere să fie creativi, adică să genereze o informaţie nouă. Lecţiile CoRT îi învaţă pe copii să gândească obiectiv în loc să reacţioneze automat din Ego sau emoţii. Experienţele arată că studenţii care au învăţat aceste instrumente şi-au dezvoltat o percepţie mult mai largă asupra oricărei situaţii şi au avut o gândire mult mai completă.

Noi dispunem în mod natural de capacitatea de a gândi, aşa cum dispunem de capacitatea de a merge şi de a alerga. Dar nu toţi câştigăm Jocurile Olimpice, ci doar atleţii care îşi valorifică întreaga capacitate, antrenându-se regulat. Chiar şi aşa, atleţii bine antrenaţi câştigă în faţa celor mai slab antrenaţi, chiar dacă toţi se bazează pe acelaşi dat natural.
În mod similar, scopul cursului Abilităţi de gândire este ca oamenii să devină capabili să găsească soluţii imediat şi fără ezitare la probleme pe care altfel nu ar şti cum să le rezolve. Poate că nu oricărei persoane îi este util să alerge cel mai rapid, dar tuturor ne este util, oricând în viaţă, să gândim cât putem de eficient.

Lecţiile de gândire CoRT sunt singurele materiale prin care putem face acest lucru, fiindcă sunt special concepute pentru predarea gândirii ca abilitate de bază. Lecţiile sunt simple, practice şi clare. Formatul lor permite să fie folosite cu persoane între 8 ani până la maturitate, cu QI între 75 şi 140, în şcoli pentru copii cu dizabilităţi, cât şi în şcoli pentru copii supradotaţi pentru că procesele de bază ale gândirii sunt aceleaşi la orice vârstă.
 
Lecţiile CoRT au fost create de dr. Edward de Bono, cea mai mare autoritatea mondială în domeniul gândirii creative în anii 70 şi sunt folosite din ce în ce mai mult, în ţări precum USA, UK, Irlanda, Canada, Australia, Israel, Malta, India, China.
 
CoRT cuprinde în total 60 de lecţii grupate în 6 module:
CoRT 1 - Lărgirea percepţiei (lecţiile 1-10) Ajută cursanţii să-şi lărgească percepţia – lucru fundamental pentru gândire aşa cum e vocabularul pentru citire.
CoRT 2 - Organizare (lecţiile 11-20) Arată cursanţilor cum să-şi organizeze gândirea.
CoRT 3 - Interacţiune (lecţiile 21-30) Ajută cursanţii să observe gândirea aplicată în argumentare, felul în care un punct de vedere este prezentat sau apărat.
CoRT 4 - Creativitate (lecţiile 31-40) Cursanţii află cum să schimbe concepte şi structuri pentru a obţine rezultate noi.
CoRT 5 - Informaţii şi sentimente (lecţiile 41-50) Răspunde la întrebările: Ce informaţii avem? Cum putem obţine alte informaţii? Ce valori şi sentimente putem aplica acestor informaţii?
CoRT 6 - Acţiune (lecţiile 51-60) Introduce simboluri vizuale care pot fi folosite în gândirea directă.
 
După primul modul de bază ordinea în care se desfăşoară modulele poate fi schimbată. 

În primul modul, Lărgirea Percepiei, copiii învaţă să găsească aspectele pozitive şi negative ale unei situaţii şi să se întrebe ce poate fi generat interesant pornind de la acea situaţie, învaţă să ia în considerare toţi factorii, să identifice regulile şi să ţină cont de ele cât mai eficient, să anticipeze care sunt consecinţele acţiunilor lor, să îşi stabiliească obiective, să planifice, să îşi seteze priorităţi, să genereze alternative, să ia decizii şi să ia în calcul punctele de vedere ale altor persoane.

De exemplu, una din aplicaţiile de la prima lecţie, Plus-Minus-Interesant este pe subiectul scoaterea scaunelor din autobuz. După identificarea beneficiilor sau dezavantajelor acestui lucru, copiii generează idei despre ce se poate fi interesant.
Ce idei au generat copiii?
- Inventăm autobuze cu loc de joacă înăuntru
- Autobuze doar pentru părinţi şi copii
- Autobuze cu perne pe jos, autobuze cu aparate de sport ca în parc, autobuze cu scaune de masaj, cu muzică, cu lumini colorate, cu proiecţie de filme, cu saltea gonflabilă şi chiar cu topogan de pe acoperiş în apă, etc.

La lecţia „Consecinţe şi urmări” una din aplicaţii a fost pe subiectul „nu se mai face matematica la şcoală”.
Consecinţele pe termen scurt găsite de copii au fost:
- Avem mai multe ore libere
- Avem mai puţine teme
- Scăpăm de profesorul de mate
- Avem ghiozdanul mai uşor
- Începem să uităm matematica

Consecinţele pe termen mediu:
- Nu ne mai descurcăm la calcule
- Te păcălesc oamenii care ştiu mai bine matematică
- Nu mai ştim să citim formule, sume, etc.
- Rămân profesorii de matematică fără serviciu sau
- Sunt angajaţi de părinţi în privat ca să ştim noi matematică

Consecinţele pe termen lung:
- Dispar meserii
- Nu mai există credite şi bănci
- Nu se mai construiesc case, nu mai există arhitecţi
- Nu se mai fac haine că nu mai există croitori
- Gătim reţetele doar din ochi fiindcă nu mai putem măsura şi cântări
- Ne îngrăşăm că nu ne mai putem cântări şi face analize
- Nu mai există bani
- Tehnologia nu mai evoluează
Copiii au vrut să se gândească şi la consecinţe pe termen foarte lung (100 de ani), unde ultima lor consecinţă a fost „vom fi mai rău decât animalele” fiindcă nu ne vom mai putea baza pe matematică precum făceam înainte şi nici pe instincte ca animalele fiindcă le vom pierde între timp.
 
Deşi aplicaţiile se fac în principal pentru a exersa tehnica respectivă, am înţeles în timp din feedback-urile părinţilor că unele subiecte au şi alte beneficii colaterale. Acest subiect de exemplu i-a făcut pe părinţi să îmi mulţumească pentru că datorită lui copiii lor cărora nu prea le plăcea matematica s-au apucat să înveţe fiindcă acum au înţeles cât e de importantă în viaţa lor.  

O lecţie durează o oră. Uneori sunt comasate într-o singură sesiune de două ore, cu o pauză între ele. Copiii lucrează individual, în perechi sau în grup, în general oral, dar şi în scris. Au teme pentru acasă sau o temă pe care să o discute cu părinţii.

Copiii sunt încântaţi de curs pentru că e:
- un curs fără note
- un curs fără răspunsuri greşite
- un curs la care nu trebuie să fie linişte
- un curs fără un profesor unic pentru că se învaţă mult şi din răspunsurile celorlalţi copii
- un curs la care copiii pot să aleagă dacă să raspundă sau nu când sunt întrebaţi, dar curând trebuie să le fac semn să aştepte în timp ce vorbeşte alt coleg 😊
- un curs la care râdem toţi în hohote cand nu ne aşteptăm 
- un curs la care copiii învaţă fără să îşi dea seama (dar îşi vor da seama ... părinţii)
E un curs scurt, dar după care însă îţi dai seama că te descurci mai bine ... toată viaţa ta.
Şi nu asta îşi doreşte orice părinte pentru copilul lui?
 
psiholog Mihaela Zaharia, trainer acreditat de Bono Thinking Systems
 
Articole pentru părinti
 Mihaela Zaharia
 28  122262  26.04.2021
Recenzii de carte
 Mihaela Zaharia
 139  35634  28.01.2024
De zi cu zi
 Mihaela Zaharia
 91  139797  02.03.2024
140. Despre cartea "Enzima miracol", dr Hiromi Shinya
28.01.2024 13:51 | Mihaela Zaharia
139. Despre cartea ”Bani fericiti”, Ken Honda
01.01.2024 16:26 | Mihaela Zaharia
138. Despre cartea ”Codul greutății corporale”, dr. Jason Fung
17.06.2023 20:53 | Mihaela Zaharia
137. Despre cartea "Hrană pentru creier” - Lisa Mosconi
08.04.2023 18:47 | Mihaela Zaharia
136. Despre cartea ”Vindecarea fără efort”. Dr. Joseph Mercola
02.01.2023 15:07 | Mihaela Zaharia
135. Despre cartea ”Greutatea ideală”, Allen Carr
30.11.2022 22:39 | Mihaela Zaharia
134. Despre cartea “Ochi pentru vindecare”, Francine Shapiro, Margot Silk Forrest
04.11.2022 12:20 | Mihaela Zaharia
133. Despre cartea ”Supermintea”, Dave Asprey
24.10.2022 13:47 | Mihaela Zaharia
132. Despre cartea ”Alimente care ucid creierul” – dr. David Perlmutter
21.10.2022 15:13 | Mihaela Zaharia
131. Despre cartea ”Spațiul variantelor”, Vadim Zeland
09.10.2022 18:28 | Mihaela Zaharia
130. Despre cartea ”Terapia tatălui”, Doreen Virtue, Andrew Karpenko
18.09.2022 18:52 | Mihaela Zaharia
129. "Despre cartea Câștigă acum încredere în tine” – dr. Paul McKenna
25.05.2022 18:32 | Mihaela Zaharia
128. Despre cartea ”Totul despre femei. Ghid pentru bărbați”, dr. John Gottman, dr. Julie Schwartz Gottman
15.05.2022 20:21 | Mihaela Zaharia
127. Despre cartea ”Drumul vieții”, de Valerio Albisetti
10.05.2022 11:52 | Mihaela Zaharia
126. Despre cartea ”Bucuria afacerilor”, Simone Milasas
21.02.2022 11:29 | Mihaela Zaharia
125. Despre cartea ”4 ore Corpul” de Tim  Ferriss
18.02.2022 17:01 | Mihaela Zaharia
124. Despre cartea ”Ghid aplicativ de evaluare clinică a copiilor și adolescenților”, Elena Otilia Vladislav
22.01.2022 18:28 | Mihaela Zaharia
123. Despre cartea ”Cum să vorbim în public”, Dale Carnegie
24.11.2021 19:48 | Mihaela Zaharia
122. Despre cartea ”Povestea ta a început demult. Cum să vindeci traumele familiale moștenite”, Mark Wolynn
30.10.2021 11:45 | Mihaela Zaharia
121. Despre cartea ”Puterea cuvintelor ... care mă eliberează”, Jacques Martel
18.10.2021 14:35 | Mihaela Zaharia
120. Despre cartea “Totul pornește de la mâncare” de Dallas și Melissa Hartwig
17.10.2021 13:18 | Mihaela Zaharia
119. Despre ghidul ”Ieșirea din labirint”, dr. Robert Hemfelt, dr. Frank Minirth, dr. Paul Meier, dr. Deborah & Brian Newman
10.10.2021 16:23 | Mihaela Zaharia
118. Despre cartea ”Labirintul codependenței”, dr. Frank Minirth, dr. Robert Hemfelt, dr. Paul Meier
09.10.2021 14:43 | Mihaela Zaharia
117. Despre cartea ”Pachinko”, Min Jin Lee
03.09.2021 17:51 | Mihaela Zaharia
116. Despre cartea ”Răzbunarea iertării”, Eric-Emanuel Schmitt
05.06.2021 14:42 | Mihaela Zaharia
115. Despre cartea “A Therapist’s Guide to EMDR”, Laurel Parnell
23.05.2021 11:57 | Mihaela Zaharia
114. Despre cartea ”Magia ordinii la locul de muncă”, Marie Kondo și Scott Sonenshein
12.05.2021 15:50 | Mihaela Zaharia
113. Despre cartea ”Soluția zonelor albastre. Cum să mâncăm și să trăim asemeni celor mai sănătoși oameni de pe planetă”, Dan Buettner
09.05.2021 16:31 | Mihaela Zaharia
112. Despre cartea ”Efectul compus”, Darren Hardy
24.04.2021 13:28 | Mihaela Zaharia
111. Despre cartea ”Trezește uriașul din tine” / ”Descoperă forța din tine” – volumul II, Antony Robbins
23.04.2021 18:05 | Mihaela Zaharia

Contactează-ne

Şedinţele de psihoterapie, coaching sau consiliere au loc la cabinetul din zona Grozaveşti sau on-line.

Sună acum

TELEFON

0725 999 777

Adresa

Str. Slt. Al. Borneanu nr. 2 et. 4 sector 6 Bucureşti
(langa staţia de metrou Grozăveşti)

Scrie email

EMAIL

parenting@mindmaster.ro

Social Media

Înscriere NEWSLETTER

Dacă vrei să fii la curent cu noutățile completează formularul de mai jos:

Îți exprimi acordul ca Datele personale furnizate în acest formular să poată fi procesate pentru a te contacta în mod regulat cu privire la informări conform celor descrise în Termenii și Condițiile și Politica de confidențialiate ale acestui portal. Renunțarea la notificări se poate face prin click pe linkul de dezabonare de la sfârșitul oricărui email, scriind la info@mindmaster.ro sau prin a ne scrie pe pagina de contact.

Sunt de acord și transmit datele.