Cum sa-ti ajuti copilul sa invete o poezie Share Written By Mihaela Zaharia Tags 2011-10-19 Acum câteva săptămâni Ioana a avut de învățat prima poezie pentru școală. Firește că a mai avut de învățat poezii și până acum, dar spre deosebire de grădiniță pentru prima dată a trebuit să o știe de azi pe mâine. Sigur, presiunea asta nu a fost prea motivantă, adică ea de fapt nu avea nici un chef, așa că a trebuit pentru prima dată să apelez la alte modalități decât cele clasice (citit și repetat după mine) pentru a o determina să învețe. Chiar am căutat filmuleţe cu copii care recită pe youtube, dar ce am găsit nu a fost prea motivant pentru ea fiindcă am dat de un băieţel de vreo 5 ani care a recitat întruna zeci şi zeci de strofe vreo 15 minute. Aşa că am folosit înregistrarea doar ca să îi spun: “Cum era dacă aveai şi tu de învăţat o poezie aşa de lungă? Noroc că acum ai una scurtă şi uşoară!” Firește, la început am citit eu poezia. Apoi m-am filmat pe telefon citind-o și am lăsat-o pe ea să o mai asculte. Apoi a repetat și ea câte un vers după mine. Dacă sunt cuvinte pe care copilul nu le înțelege, ele trebuiesc explicate, căutate alte sensuri, date exemple concrete, etc. N-am avut probleme de data asta cu termeni necunoscuți, dar am avut probleme cu exprimarea … autorului de care tot comenta: de ce “semaforu-n colţ de stradă” şi nu “semaforul de la colţul străzii”, de ce “stai în aşteptare” şi nu “stai şi aşteaptă”? Fireşte, expresiile propuse de Ioana erau mai la îndemână, însă a trebuit să onorăm efortul peotului de a găsi rime potrivite şi astfel am ajuns să îi explic mai în detaliu conceptul de “rimă”: Am scris poezia pe tabla albă și am subliniat silabele care formează rima. Am dat exemplu și de alte rime similare: “cadă – ladă”, “soseşte – porneşte”, etc. Au dat şi ei exemple (era şi Robert prezent şi curios) până au înţeles. Ca să îi fie şi mai uşor să urmeze firul logic, i-am şi desenat-o şi a ieşit cam aşa: După ce am mai repetat-o, am filmat-o pe ea cum spune poezia: Apoi s-a uitat la film, a spus-o fără film, s-a corectat iar uitându-se la film până a învăţat-o. Următoarea poezie despre anotimpuri i-a fost mai plăcută şi a învăţat-o mult mai repede … cântând-o. N-am mai exemplificat rime, n-am mai desenat-o, doar m-am filmat eu citind-o, am lăsat-o să se tot uite la filmuleţ, a repetat-o transformând-o în cântecel, apoi am înregistrat-o când o recita frumos. Deci dacă aveţi un copil pasionat de altceva decât de recitat poezii, puteţi să folosiţi abilităţile repsective şi în învăţarea poeziilor. Cine spune că poeziile nu pot fi cântate, desenate sau învăţate pe ritm de dans? Recitatul cu intonaţie poate să vină la sfărşit. Atunci când puteţi să îi puneţi şi un microfon în mână şi să imitaţi scena unui teatru dacă o va spune la vreo serbare sau chiar statul în bancă şi ridicatul mâinii sus dacă o va spune în clasă. Oricum, e bine să exersaţi anticipat şi momentul în care va fi spusă poezia, nu doar conţinutul şi intonaţia… Succes şi să vă fie mult mai uşor decât ne-a fost nouă în clasa I …. începând de la grupa mică !