Folosiţi stările bune ... chiar dacă au trecut!

Stiti ce este şi cum arată o ancoră, nu?
În programarea neurolingvistică însă, conceptul de „ancoră” înseamnă ... altceva, ceva ce cunoaştem cu toţii, doar că nu folosim aceeaşi denumire. Vi s-a întâmplat să auziţi vreo melodie şi automat sa va aduceţi aminte de persoana cu care aţi dansat pe această melodie, chiar dacă era acum ... 10 ani? Sau să simtiţi un miros în prezent şi să retrăiţi automat un anumit moment din copilarie, poate când vă făcea bunica prăjituri? Ceea ce ne face sa retrăim anumite stări, fie că sunt imagini, sunete, cuvinte, mirosuri sau atingeri – sunt denumite „ancore”. Ceea ce face diferit NLP-ul este că le creează în mod conştient şi le foloseşte cu scop. În procesele de coaching, terapie sau training.
Ancorele se formează ori prin asocierea repetată a unui fenomen cu altul sau prin asocierea unică atunci când există o trăire emoţională intensă. Dacă te-a muşcat o dată un câine şi te-a durut, s-ar putea să tresari de fiecare dată când vezi un câine. Asta fiind o ancoră negativă, fiindcă îţi trezeşte amintiri neplăcute. Dacă atunci când ai câştigat un concurs important ai primit trandafiri galbeni de câte ori vezi trandafiri galbeni iţi veni aminti acele trăiri – o ancoră pozitivă.
Ancoră poate fi un cuvânt, o voce, o melodie, un zgomot (stimuli auditivi), o imagine (stimuli vizuali), o atingere, o imbratisare, o presiune (stimuli kinestezici), un mirosuri sau un gust.
Ancorele pot fi folosite în mod deliberat şi în educaţia copiilor. De exemplu, pentru mine e important ca ai mei copii să facă lucrurile ce trebuiesc făcute ... cu plăcere. Să le placă să se trezească dimineata, să le placă să înveţe ceva nou, să se spele pe dinţi, să stea cu centura în maşină, chiar să ...  meargă la medic. Pentru aceasta, de fiecare dată când a trebuit să mergem la medic le-am prezentat situatia realist, distractiv, benefic  şi am legat-o de activităţi frumoase pe care şi le doreau.  Da, injecţiile dor putin, dar ne fac să fim sănătoşi şi după aceea mergem la cofetărie, sau mergem la târgul pentru copii sau într-o vizită la un  prieten de vârsta lor. Nu „dacă nu plangi, mergem la cofetărie,  daca plângi, nu mergem la cofetărie.” Noi mergem oricum sa petrecem un timp frumos între noi după consultaţie, şi  e normal şi dacă plângi puţin şi dacă nu plângi deloc.  Astfel am ajuns în situaţia hilară în care evităm sa spunem că noi, adulţii mergem la medic fiindcă dacă ne aude, copilul cel mare începe să plangă că ... vrea şi el!
După un an în care trezitul de dimineaţă s-a desfasurat aproape un an după ritualul clasic „Hai că e dimineaţă, trebuie să mergi la grădi, vine îndată şoferul şi tu nu eşti îmbrăcată” am ajuns la o soluţie mult mai simplă. Radioul  cu ceas rămâne programat să pornească la ora fixă  ... cu Itsy Bitsy Radio cu 15 minute înainte de ora necesară de trezire. Astfel Itsy Bitsy a devenit ancora pentru trezire şi acum toata lumea are timp dimineaţa pentru intins în pat, iubit, mancat, incercat haine şi mai suntem şi punctuali la grădi!
Fie că suntem conştienţi de ele sau nu, ancorele există în viaţa noastră şi a copiilor noştri. Ceea ce putem face e să eliminăm pe cât posibil ancorele negative şi să le înlocuim cu ancore pozitive.
Ca să ştim mai bine ce să evităm e util să ne amintim de ancorele noastre negative pe care le avem păstrate din copilărie, deşi acum suntem părinţi. Poate avem ancore negative legate de un anumit fel de mâncare pe care nu îl suportăm poate fiindcă am fost obligaţi să îl mâncăm când am fost mici sau poate ne-a fost rău la un moment dat după ce l-am mâncat. Sau poate avem „ancore negative” legate de anumite materii din timpul şcolii fiindcă nu ne-a plăcut profesorul datorită atitudinii pe care o avea faţă de noi sau a felului în care ne-a făcut să ne simţim la ora lui.
Aşa că acum să fim atenţi cu ce asociem activităţile uzuale sau nu, ale copiilor noştri. Să încercăm să facem cât putem de multe să fie plăcute şi distractive. Inclusiv trezitul de dimineaţă, statul la masă sau spălatul pe faţă. Sigur, de multe ori chiar aceste lucruri simple cer din partea noastră un efort considerabil de imaginaţie şi multe încercări până aflăm ce se potriveşte şi putem repeta cu copilul nostru. De cele mai multe ori însă, umorul funcţionează întotdeauna.  Chiar în cazul nostru fiindcă dacă suntem  orientaţi spre găsirea părţii haioase din rutina de zi cu zi, nu mai putem fi stresaţi în acelaşi timp.
Ce mai funcţionează e să le aducem aminte copiilor noştri de anumite momente fericite pe care le-au trăit şi în care au avut o stare bună. „Mai ţii minte ce foame îţi era când am urcat astă vară pe munte? Cum mâncai atunci? Ei, poţi să mânănci şi acum aşa?”
Sau chiar să le arătaţi fotografiile sau să le puneţi filmele cu ei din perioade anterioare când  de exemplu cântau pe scenă şi nu aveau emoţii – dacă în prezent au nevoie de o stare de încredere în ei fiindcă au de dat o lucrare la şcoală. Revăzându-se pe ei în acele ipostaze, retrăiesc automat aceleaşi stări (asiguraţi-vă că sunt pozitive) care îi pot ajuta foarte mult să facă faţă cu succes activităţilor din prezent.
In concluzie puteţi face doua lucruri:
1.Folosiţi evenimentele pozitive trecute pentru a intensifica stări pozitive din prezent după raţionamentul  „Mai ţii minte cum erai atunci? Poţi să îmi arăţi acum cum te simţeai atunci? Ei, acum acţioneaza!(în prezent, având starea bună din trecut)”
2. Creaţi stări pozitive în prezent pe care să le legaţi mai ales de activităţi mai puţin plăcute pentru copilul vostru. Cântaţi cântecul preferat în timp ce el se spală pe dinţi sau faceţi ca personajul preferat din desene animate. Sau luaţi-l în braţe de fiecare dată după ce termină.
Ei, şi ca să aveţi şi voi o ancoră pozitivă în plus, vă ofer o mostră din perlele zilnice de ale fiicei mele: „Ce faci, mami? - Şterg nişte poze din calculator. - De ce le ştergi, au făcut baie?”
Articole pentru părinti
 Mihaela Zaharia
 28  122559  26.04.2021
Recenzii de carte
 Mihaela Zaharia
 143  40431  26.12.2024
De zi cu zi
 Mihaela Zaharia
 91  140387  02.03.2024
144. Despre cartea ”Codul diabetului. Cum prevenim sau vindecăm diabetul de tip 2” – dr. Jason Fung 
26.12.2024 20:33 | Mihaela Zaharia
143. Despre cartea ”Sfârșitul diabetului” - dr. Joel Fuhrman
23.12.2024 14:15 | Mihaela Zaharia
142. Despre cartea ”Mănâncă pentru a trăi” - dr. Joel Fuhrman
22.12.2024 17:09 | Mihaela Zaharia
141. Despre cartea ”Procesul revoluționar de eliberare a traumei, stresului și tensiunii din corp. Exerciții somatice de autoîngrijire prin metoda TRE” , David Berceli
28.07.2024 13:14 | Mihaela Zaharia
140. Despre cartea "Enzima miracol", dr Hiromi Shinya
28.01.2024 13:51 | Mihaela Zaharia
139. Despre cartea ”Bani fericiti”, Ken Honda
01.01.2024 16:26 | Mihaela Zaharia
138. Despre cartea ”Codul greutății corporale”, dr. Jason Fung
17.06.2023 20:53 | Mihaela Zaharia
137. Despre cartea "Hrană pentru creier” - Lisa Mosconi
08.04.2023 18:47 | Mihaela Zaharia
136. Despre cartea ”Vindecarea fără efort”. Dr. Joseph Mercola
02.01.2023 15:07 | Mihaela Zaharia
135. Despre cartea ”Greutatea ideală”, Allen Carr
30.11.2022 22:39 | Mihaela Zaharia
134. Despre cartea “Ochi pentru vindecare”, Francine Shapiro, Margot Silk Forrest
04.11.2022 12:20 | Mihaela Zaharia
133. Despre cartea ”Supermintea”, Dave Asprey
24.10.2022 13:47 | Mihaela Zaharia
132. Despre cartea ”Alimente care ucid creierul” – dr. David Perlmutter
21.10.2022 15:13 | Mihaela Zaharia
131. Despre cartea ”Spațiul variantelor”, Vadim Zeland
09.10.2022 18:28 | Mihaela Zaharia
130. Despre cartea ”Terapia tatălui”, Doreen Virtue, Andrew Karpenko
18.09.2022 18:52 | Mihaela Zaharia
129. "Despre cartea Câștigă acum încredere în tine” – dr. Paul McKenna
25.05.2022 18:32 | Mihaela Zaharia
128. Despre cartea ”Totul despre femei. Ghid pentru bărbați”, dr. John Gottman, dr. Julie Schwartz Gottman
15.05.2022 20:21 | Mihaela Zaharia
127. Despre cartea ”Drumul vieții”, de Valerio Albisetti
10.05.2022 11:52 | Mihaela Zaharia
126. Despre cartea ”Bucuria afacerilor”, Simone Milasas
21.02.2022 11:29 | Mihaela Zaharia
125. Despre cartea ”4 ore Corpul” de Tim  Ferriss
18.02.2022 17:01 | Mihaela Zaharia
124. Despre cartea ”Ghid aplicativ de evaluare clinică a copiilor și adolescenților”, Elena Otilia Vladislav
22.01.2022 18:28 | Mihaela Zaharia
123. Despre cartea ”Cum să vorbim în public”, Dale Carnegie
24.11.2021 19:48 | Mihaela Zaharia
122. Despre cartea ”Povestea ta a început demult. Cum să vindeci traumele familiale moștenite”, Mark Wolynn
30.10.2021 11:45 | Mihaela Zaharia
121. Despre cartea ”Puterea cuvintelor ... care mă eliberează”, Jacques Martel
18.10.2021 14:35 | Mihaela Zaharia
120. Despre cartea “Totul pornește de la mâncare” de Dallas și Melissa Hartwig
17.10.2021 13:18 | Mihaela Zaharia
119. Despre ghidul ”Ieșirea din labirint”, dr. Robert Hemfelt, dr. Frank Minirth, dr. Paul Meier, dr. Deborah & Brian Newman
10.10.2021 16:23 | Mihaela Zaharia
118. Despre cartea ”Labirintul codependenței”, dr. Frank Minirth, dr. Robert Hemfelt, dr. Paul Meier
09.10.2021 14:43 | Mihaela Zaharia
117. Despre cartea ”Pachinko”, Min Jin Lee
03.09.2021 17:51 | Mihaela Zaharia
116. Despre cartea ”Răzbunarea iertării”, Eric-Emanuel Schmitt
05.06.2021 14:42 | Mihaela Zaharia
115. Despre cartea “A Therapist’s Guide to EMDR”, Laurel Parnell
23.05.2021 11:57 | Mihaela Zaharia

Contactează-ne

Şedinţele de psihoterapie, coaching sau consiliere au loc la cabinetul din zona Grozaveşti sau on-line.

Sună acum

TELEFON

0725 999 777

Adresa

Str. Slt. Al. Borneanu nr. 2 et. 4 sector 6 Bucureşti
(langa staţia de metrou Grozăveşti)

Scrie email

EMAIL

parenting@mindmaster.ro

Social Media

Înscriere NEWSLETTER

Dacă vrei să fii la curent cu noutățile completează formularul de mai jos:

Îți exprimi acordul ca Datele personale furnizate în acest formular să poată fi procesate pentru a te contacta în mod regulat cu privire la informări conform celor descrise în Termenii și Condițiile și Politica de confidențialiate ale acestui portal. Renunțarea la notificări se poate face prin click pe linkul de dezabonare de la sfârșitul oricărui email, scriind la info@mindmaster.ro sau prin a ne scrie pe pagina de contact.

Sunt de acord și transmit datele.