Pregatirea parintilor pentru ... clasa I interviu dna. invatatoare Rodica Prasacu Share Written By Mihaela Zaharia Tags 2012-02-04 Interviu cu dna. învățătoare Prasacu Rodica, Școala nr. 200, București. articol publicat in revista Business Woman, iunie 2011 Nu știu când a trecut timpul, dar uite că am ajuns și eu în rândul părinților care se pregătesc de ... clasa I, de multe ori cu emoții mai mari decât a celor mici. Până acum căutarea și găsirea școlii și a învățătoarei nu a fost un proces așa de anevoios după cum fusesem avertizată, însă tot am rămas cu ceva întrebări și nelămuriri . Dar am avut șansa să i le adresez învățătoarei pe care fiica mea a plăcut-o din prima clipă și sper ca răspunsurile primite să fie utile și altor părinți începători într-ale școlii. 1. În primul rând, câteva cuvinte despre dvs. Sunt învățătoare de 14 ani, de 8 ani la școala 200, am gradul didactic II și sunt mama unui băiețel de 11 ani care termină acum clasa a IV-a. 2. Când se fac înscrierile în clasa I? înscrierile în clasa I se fac în perioada martie-mai a fiecărui an calendaristic. 3. Ce acte trebuie pentru înscriere? Pentru înscriere sunt necesare următoarele acte: cererea de înscriere (se obține de la secretariatul fiecărei școli), copia certificatului de naștere al viitorului școlar, copia C.I a părinților, aviz medical de la medicul de familie cu specificarea „apt pentru școală”, fișa medicală și caracterizarea psiho-pedagogică intocmita de către educatoare (se dă ulterior înscrierii, la terminarea grădiniței). 4. Câți copii sunt de obicei într-o clasă? Minim 15 si maxim 25. 5. Ce materii se fac în clasa I? În clasa întâi micii școlari vor pătrunde în tainele scrisului, cititului și socotitului. Alte materii sunt: religia, cunoațterea mediului, educația plastică, educația muzicală, educația fizică, abilități practice și un opțional. 6. E recomandat ca viitorul elev să își cunoască învățătoarea și școala înainte de a începe clasa I? Cum anume se poate face concret acest lucru? Viitorul școlar găsește în învățătoare o „mamă”( atenție! nu o „mămică”- aceea este cea de acasă). În fața necunoscutului ce-l așteaptă și al noului mediu -școala- este de preferat ca viitorul școlar s-o întâlnească din timp pe viitoarea „mamă”. În felul acesta, teama legată de noutatea următoarei etape de după grădiniță va fi mult diminuată, chiar spulberată. Dupa parerea mea, acest aspect al primei intalniri e foarte important. Rămane de văzut dacp „mama” se va ridica la înălțimea așteptărilor bobocului. 7. Cum recomandați părinților să aleagă învățătoarea pentru copilul lor? Din mai multe surse. Chiar și personalul de serviciu știe dacă doamna învățătoare întârzie frecvent sau dacă elevii din clasa pe care dânsa o conduce nu lasă niciodată hârtii sau ambalaje în bancă, pe bancă sau lângă bancă. O altă sursă ar putea fi site-ul școlii cu rezultate la concursuri sau, de ce nu , prezența părintelui viitorului boboc la petrecerea de sfărșit de clasa a IV-a a elevilor viitoarei învățătoare. Un ochi de bun observator își va da atunci seama dacă în 4 ani, d-na învățătoare a reușit „ să-i deschidă” frumos pe elevii dumneaei. 8. Ce pot face părinții să asigure șanse cât mai mari ca să îi placă școala copilului lor? Școala trebuie prezentată ca o noua etapă în dezvoltarea copilului. Aici copilul va face primul pas care-l va ajuta să pătrundă singur în minunata lume a poveștilor. Pentru copil școala reprezintă o noutate și de aceea părinții trebuie să fie atenți la felul cum prezintă informațiile cu privire la această noutate. Școala trebuie prezentataăca locul unde ne face plăcere să mergem, locul unde ne vom potoli setea de cunoaștere, locul unde ne vom face prieteni noi. 9. În general, de cele mai multe ori mamele sunt cele care se ocupă de căutarea școlii, de alegerea învățătoarei, de cumpărarea celor necesare. Ce recomandați taților să facă atunci când copilul lor începe clasa I? Ce sfaturi aveți pentru tați? Le recomand doamnelor să-și responsabilizeze soții. Copilul are doi părinți și vrea să și simtă acest lucru. Tăticii trebuie să-și asume și eșecurile, nu doar succesele. Copilul este produsul ambilor părinți. 10. Ce trebuie să cumpere părinții înainte de clasa I? Ghiozdan, penar, caiete? Cumpărăturile trebuiesc făcute în prezența copilului, oferindu-i astfel posibilitatea de a-și alege singur penarul și ghiozdanul. Alegandu-și-le singur le va folosi cu plăcere. Este recomandat ca restul cumpărăturilor să se facă după prima ședință cu părinții, unde vor fi informați cu privire la necesarul de rechizite. 11. Ce ar trebui să știe un copil înainte de a începe clasa I (să citească, să facă adunări și scăderi până la 10, etc.)? Să știe recunoașterea literelor mari de tipar și adunarea și scăderea cu numere până la 10. 12. Am văzut pe piață mai multe manuale și caiete pentru clasa I, ce manuale se foloses efectiv? Se folosesc manualele oferite de școală. Auxiliarele didactice se comandă de regulă la propunerea învățătoarei, în funcție de editura unde s-au publicat manualele. 13. La ce să se aștepte și la ce să fie atenți părinții în primle luni din clasa I? Tot aud că în primle luni mulți copii își uită la școală diverse lucruri: caiete, cărți, creioane, chiar și haine. În primele luni de școală este responsabilitatea părintelui de a verifica zilnic ghiozdanul micului școlar. 14. Ce altceva considerați că este necesar pentru un părinte să știe sau să facă atunci când copilul lui începe clasa I? Este necesar ca părinții să-și susțină și să-și încurajeze copilul la inceputul noului drum care unora li s-ar putea părea anevoios. Simțindu-se susținut, copilul ar putea străbate mai ușor această cale. Obținerea unor performanțe școlare este legată de capacitatea învățătoarei, dar și a părinților de a enunța un sistem de reguli și de a urmări respectarea lor. Abordați deschis orice problemă atât cu doamna învățătoare, cât și cu copilul dvs. Este important să faceți lucrul acesta pentru că un bun profesionist își va construi demersul în relația cu copilul dvs. În funcție de informațiile pe care sunteți dispuși să le oferiți. 15. Cum recomandați să se comporte părinții acasă cu copiii în primele luni din clasa I? Să-l ajute în acumularea informațiilor jucându-se. Jocul este modalitatea cea mai eficientă de învățare la această vârstă. Deci dragi părinți, țineți minte, când copilul începe clasa I nu înseamnă că jocul s-a terminat, ci că el continuă! Firește, va trebui să inventați jocuri noi care să implice citit, scris, calculat, cântat, desenat, iar imaginația voastră s-ar putea să fie pusă la încercare. Însă sigur merită! Pentru că probabil știți sau aflați acum că învățarea are loc mult mai temeinic atunci când cel care învață trăiește emoții pozitive, și nu când trăiește emoții negative. Și dacă vă gândiți la voi când erați școlari, nu-i așa că descoperiți același lucru? Eu, da. Țin minte și acum lecția de istorie pe care am învățat-o într-o dimineață de clasa IV-a împreună cu o colegă ce dormise la mine, lucru extrem de rar de care eram foarte bucuroase, și asta acum 25 de ani. Să mai spun că de fapt istoria pentru mine nu era și nu a fost niciodată o materie preferată? Așa că eu abia aștept să mă joc în continuare cu copiii mei (și să-i învăț s-o facă singuri) ca să se distreze suficient de mult și să se bucure suficient de tare încât să învețe cât mai bine. Și să fie fericiți că învață ... în timp ce învață. Adică ... toată viața! Psih. Mihaela Zaharia